اخبار

آسیب های جسمانی اسباب کشی بر بدن انسان

کارتن اسباب کشی مرغوب

اسباب‌کشی اگر با برنامه‌ریزی و اصولی انجام نشود می‌تواند انواع آسیب‌های مالی و جسمی و روانی را ایجاد نماید. برای جلوگیری از آسیب‌ اسباب کشی ابتدا باید دلایل ایجاد آسیب را بدانیم. پس از اطلاع از ریشه‌های آسیب، می‌توانیم راهکارهای جلوگیری از آسیب دیدن را بیابیم.

ریشه آسیب دیدن در اسباب کشی 

در زمان اسباب کشی سه مساله مهم وجود دارد: 

چگونه وسایل خانه را بدون اینکه آسیب ببینند جابجا کنیم. 

چگونه بدون اینکه خودمان آسیب ببینیم وسایل خانه را جابجا کنیم. 

چگونه وسایل زیاد خانه را بسته‌بندی و جمع کنیم بدون اینکه وقت کم بیاوریم. 

آسیب اسباب کشی چه جسمانی چه مالی، از زمانی شروع می‌شوند که افراد از ترس کمبود وقت، وسایل را در بسته‌بندی های خیلی بزرگ قرار می‌دهند و یا تمام تمرکزشان سالم ماندن وسایل است اما برای سلامت خودشان در چندماه درگیری اسباب‌کشی، هیچ برنامه‌ای ندارند. 

آسیب‌های فیزیکی استرس اسباب کشی 

با نزدیک شدن به روز اسباب‌کشی همواره فشار کارها بیشتر خواهد شد و اگر برای سلامت جسمانی برنامه‌ای وجود نداشته باشد، در زمان افزایش فشار کاری اسباب‌کشی، از لحاظ جسمانی توانایی انجام کارها وجود نخواهد داشت. استرس زیاد بر سلامت جسمانی اثر دارد. 

به یاد داریم که در ایام کرونا که افراد زیادی جویای راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بودند، خیلی شنیده میشد که استرس زیاد بر سیستم ایمنی اثرگذار است. 

استرس بر عملکرد و سلامت تمام ارگان‌های بدن از معده و قلب و کلیه گرفته تا پوست اثر منفی دارد. با افزایش استرس مقدار هورمون‌های طبیعی بدن تغییر مییابد و درنتیجه بر عملکرد طبیعی اعضای بدن اثر می‌گذارد. 

خرید کارتن اسباب کشی در مناطق شمال تهران

فعالیت زیاد و التهاب زانو 

حتی اگر قرار باشد حمل اثاث را کاملا کارگران انجام دهند باز هم در روز اسباب‌کشی سلامت زانو خیلی اهمیت دارد. توصیه می‌شود اگر زانوی فردی درگیر اسباب کشی دچار درد و التهاب است از چند ماه مانده به روز اسباب‌کشی، با مشورت پزشک از قرص‌‌های مخصوص غضروف استفاده نماید زیرا برای موثر بودن داروهای غضروف‌ساز زانو، معمولا مصرف چندماه نیاز است. 

یکی از موارد رایج آسیب اسباب کشی، مربوط به زانو است. اگر وسایل به‌هم ریختگی زیاد داشته باشند و بین انبار و بخش‌های مختلف جابجایی زیادی وجود داشته باشد بعد از مدتی ممکن است زانو درد تجربه شود. 

آسیب‌ به کمر در اسباب کشی 

کارگران قرار است این کارتن‌ها را حمل کنند پس وزنش مهم نیست! 

این بزرگترین اشتباهی است که باعث آسیب به کمر می‌شود زیرا تا چیدمان منزل جدید احتمال نیاز به جابجایی وسایل بسیار بالاست و در آن زمان دیگر کارگران جابجایی وجود ندارند. 

قرار دادن وسایل سنگین داخل یک کارتن بزرگ یکی از دلایل ایجاد آسیب اسباب کشی است. بعضی از وسایلی که با وزن زیاد، ابعاد بزرگی هم دارند و قابل تقسیم شدن هم نیستند، اما بعضی از وسایل خانه مانند ظرف و ظروف آشپزخانه که در مجموع وزن زیادی دارند میتوانند در جعبه‌های کوچک بسته بندی شوند.  

بسته‌بندی وسایل سنگین در کارتن‌های کوچک باعث می‌شود در زمان حمل آن آسیبی به وجود نیاید، همچنین احتمال آسیب دیدن وسایل از بین برود؛ اما بسیاری از افراد جهت کاهش زمان بسته‌بندی از کارتن‌های کوچک استفاده نمی‌کنند. 

مطالعه پیشنهادی: خرید کارتن اسباب کشی در شرق تهران

راهکار کاهش استرس اسباب کشی 

بعد از شناخت دلایلی ایجاد آسیب می‌توانیم برای جلوگیری از آسیب اسباب کشی بدون استفاده از کارتن اسباب کشی برنامه‌ریزی داشته باشیم. 

استرس اسباب کشی به چند دلیل ایجاد می‌شود: 

  • نداشتن برنامه و چک لیست و الویت‌بندی 
  • عدم حذف وسایلی که اضافه هستند  
  • عدم تهیه کارتن مناسب 
  • عدم انتخاب شرکت حمل بار مناسب 
  • ضعف جسمانی 

پس اگر بخواهیم از آسیب‌های اسباب کشی در امان باشیم می‌توانیم از راهکارهای زیر استفاده نماییم. 

ساک رخت خواب

ساک رخت خواب

این‌بار برنامه‌ریزی کنید: 

خیلی مواقع ما در برنامه ریزی‌هایمان ناموفق بوده‌‌ایم و این باعث شده که خیلی افراد به کلی برنامه‌ریزی را از زندگی خود حذف کنند. 

اگر بخواهیم برنامه‌ریزی موفقی را تجربه نماییم باید برنامه‌ریزی را بر اساس اولویت‌بندی انجام دهیم و اگر بخواهیم برای هر کاری روز و ساعتی مشخص نماییم احتمال شکست بسیار زیاد است. 

چک لیست خیلی کمک خواهد کرد: 

در مقاله چک لیست اسباب کشی به‌طور کامل در مورد چگونگی و موارد مهم در چک لیست اسباب کشی صحبت شده است. داشتن چک لیست به اندازه‌ی خیلی زیادی از استرس جلوگیری می‌نماید، زیرا یکی از ریشه‌های استرس، موارد مبهم خیلی زیاد ذهنی است. چک لیست به ما نشان می‌دهد که چه مواردی انجام شده و چه مواردی هنوز انجام نشده و دارای اولویت است. 

اولویت‌بندی درست امور  

اولویت‌بندی اشتباه در امور مربوط به اسباب‌کشی آسیب‌ اسباب کشی را افزایش می‌دهد. اگر چندماه باقی مانده به اسباب‌کشی اولویت‌بندی اشتباهی برای امور در نظر گرفته شود، امور زمانبر و حساس باید با عجله و استرس انجام شوند و این یعنی آسیب مالی و جسمانی افزایش خواهد یافت. 

در خانه وسایلی بدون استفاده وجود دارد توصیه می‌شود که اولویت بر حذف سریع این وسایل قرار داده شود و همچنین اگر وسایل شکستنی‌ای وجود دارد که خیلی ضروری نیستند هرچه سریعتر باید برای حذف آنها اقدام شود برای مثال اگر در آشپزخانه مواد خوراکی در شیشه قرار داده شده‌اند، حتما باید تخلیه شوند تا استرس بسته‌بندی سخت وسایل شکستنی کاهش یابد.  

تهیه کارتن مخصوص را جدی بگیرید: 

بعضی از کارتن‌ها به این دلیل که برای پست کالا طراحی شده‌اند قیمت پایین‌تری دارند بعضی افراد به اشتباه برای حمل اثاث هم از این نوع کارتن‌ها تهیه می‌کنند. 

برای حمل اثاث خصوصا اگر وزن زیادی داشته باشد در زمان خرید باید به پنج لایه و تازه بودن کارتن توجه گردد. 

عدم تهیه کارتن مخصوص و مناسب برای اسباب‌کشی باعث می‌شود در روز اسباب‌کشی استرس خیلی زیادی ایجاد شود و همچنین اگر عدم استفاده از کارتن مناسب باعث ریختن وسایل شود، باعث افزایش فشار روانی خواهد شد. 

خرید کارتن اسباب کشی در نیاوران تهران

راهکار کاهش آسیب‌ به کمر در اسباب کشی 

کارگران حمل بار تنها کارتن‌های بسته‌بندی شده وسایل را تا منزل جدید خواهند آورد و بعد از آن تا چیدمان کامل خانه جدید، ممکن است بارها نیاز به جابجایی کارتن‌ها وجود داشته باشد، این نکته‌ای است که بسیاری از افراد اصلا به آن توجه نمی‌کنند. 

بسیاری از افراد برای اینکه زمان بسته‌بندی را کاهش دهند، از کارتن‌های بزرگ برای اسباب‌کشی استفاده می‌کنند این راهکار شاید زمان بسته‌بندی را کوتاه کند اما برای وسایلی که سنگین هستند، ریسک آسیب به کمر وارد را بالا میبرند.  

در زمان بسته‌بندی وسایل باید به وزن وسایل توجه شود، اگر حمل جعبه‌ای برای فردی خاص خیلی سنگین است، بهتر است از کارتن کوچک‌تری استفاده نماید، چون ممکن است در آینده به هر دلیلی مجبور به جابجایی جعبه شود. 

نتیجه‌گیری 

اسباب‌کشی می‌تواند با آسیب‌های مختلف جسمی و حتی روانی همراه باشد. برای جلوگیری از آسیب‌ اسباب کشی ابتدا باید از دلایل ایجاد آسیب مطلع باشیم. با راهکارهایی ساده مانند استفاده از کارتن با ابعاد مناسب، می‌توان به شدت از آسیب‌های جسمی در حین اسباب‌کشی جلوگیری نمود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *